V zájmu neustálého zvyšování bezpečnosti a komfortu pro řidiče i cestující disponují naše vozy novými funkcemi, o některých z nich mnoho uživatelů ani neví nebo jen tak nějak tuší, že asi existují.
Je znám případ, kdy se americkému novináři podařilo dostat do systému jeho vozu a zjistil tak, že vůz odesílá data výrobci. Byly odesílány údaje o poloze vozu, byl monitorován jeho mobilní telefon, propojený s vozem. Výrobce tak měl přístup k ujetým trasám, místům, která navštívil a kde vůz nějakou dobu stál, ale také ke kontaktům z mobilního telefonu, volaným číslům a například i délce hovorů.
Jestliže při spárování vašeho mobilu s autem povolíte přístup ke kontaktům, budou v jeho paměti uloženy nejen telefonní čísla, ale i adresy nebo vztahy s jednotlivými lidmi, včetně jejich fotografií, tedy vše, co máte ve spárovaném mobilu uloženo. Také vaše SMS zprávy, vaši adresu i adresu vašeho zaměstnání, ze které lze usoudit vaše povolání, jakou máte rádi hudbu nebo které jsou vaše oblíbené restaurace a jak dlouho jste v nich byli.
Další kapitolou jsou technické údaje o provozu vozidla. K dispozici jsou údaje o rychlosti, způsobu a intenzitě brzdění, správném způsobu řazení, jestli používáte bezpečnostní pásy a další údaje, které jsou zobrazeny na palubních přístrojích. Podle počtu zapnutých bezpečnostních pásů lze také usoudit na počet přepravovaných osob.
Spoustě lidí to může nahánět hrůzu, ale díky sběru takových dat máme k dispozici různé bezpečnostní funkce, například automatické brzdné systémy nebo adaptivní světlomety.
Před únikem dat a jejich neoprávněným použitím se chraňte především tak, že při prodeji vozidla uveďte vše do továrního nastavení, tím se zruší i veškeré synchronizace s mobilními telefony. Současně platí obecná pravidla o ochraně vlastního soukromí při používání mobilních telefonů.